Ik ben niet

Het volgende gedicht is van Rumi, het heet “Ik ben niet“.

 

Gelovigen, wat moet ik doen?

Ik ben mezelf kwijt.

Ik ben christen, noch jood,

magier noch moslim.

Ik kom van het Oosten

noch van het Westen,

van land noch van zee.

Ik ben van de aarde

noch van de sterren.

Aarde, water, vuur en lucht

maakten mij niet.

Ik kom uit binnenland

noch buitenland.

Ik ben van deze wereld

noch van de andere,

van Paradijs noch Hel.

Ik kom van Adam, noch van Eva.

Mijn plek is plekloos,

mijn spoor is spoorloos.

Ik ben lichaam noch geest.

Ik behoor aan de Geliefde.

Dualiteit deert mij niet,

ik zie de twee werelden als een.

Een zoek ik, Een ken ik,

Een zie ik, een roep ik.

Een is de Eerste en de Laatste,

de Binnenste en de Buitenste.

De beker van liefde bedwelmde me

en beide werelden vielen

uit mijn hand.

Slechts met zwelgen en brasserij

heb ik nog van doen.

Als ik ook maar een moment

zonder jou zou zijn,

ik zou het mijn hele leven betreuren.

Als ik in deze wereld ook maar

een moment met jou kan winnen,

ik zou beide werelden vertrappen

onder mijn voeten,

dansend in triomf.

O Shams Tabriz, zo dronken ben ik

in de wereld van hier,

dat enkel verhalen over

dronkenschap en brasserij

over mijn lippen komen.

Leave a comment

Filed under Poetry

Leave a Reply

