Boek “De omstreden bronnen van de islam”

Er is een boek uitgebracht met als titel “De omstreden bronnen van de islam“, zie hier:

http://www.uitgeverijmeinema.nl/boeken/Eildert-Mulder-en-Thomas-Milo/De-omstreden-bronnen-van-de-islam/22768

Hier het persbericht over dit boek:

http://www.uitgeverijmeinema.nl/images/fragmenten/9789021142104_persbericht%20voor%20website_omstreden%20bronnen.pdf

Het betreft een bundeling van een reeks artikelen in het dagblad Trouw (www.trouw.nl) over kritisch historisch onderzoek naar de oorsprong van de islam, de Koran en het bestaan van de Profeet Mohammed s.a.w.s.

Lees meer hierover hier: http://meer.trouw.nl/dossiers/het+ontstaan+van+de+islam

Zie hier een interview met de auteurs van dit boek:

http://www.trouw.nl/meer/article2044903.ece

Lees hier de reactie van imam Fawaz Jneid op de eerdergenoemde artikelen:  http://www.trouw.nl/achtergrond/Dossiers/article1253370.ece

Eigenlijk wacht ik eerlijk gezegd op de reactie van andere geleerde mensen in Nederland, moslims, en buitenland op dit boek. We kunnen als moslims onze kop niet langer in het zand steken hierover, we moeten de discussie over de oorsprong van onze religie, ons boek en onze Profeet niet uit de weg gaan maar aangaan en met argumenten komen om onze religie, ons boek en onze Profeet te verdedigen en beschermen. Hiermee keren we in feite min of meer terug naar de periode waarin de wetenschap van kalam werd ontwikkeld als weerwoord tegen allerlei groeperingen die de islam onderuit probeerden te halen. Een eerste voorzet wordt gegeven op de site van Islamic Awareness: http://www.islamic-awareness.org/

Zelf ben ik van mening dat de hypothese dat Mohammed – vrede zij met hem – geen enkel hout snijdt vanwege een aantal simpele feiten (ik heb het boek nog niet gelezen en ik weet niet in hoeverre ingegaan wordt op deze feiten door de auteurs):

– er zijn diverse documenten die getekend/ondertekend of gestempeld zijn met de naam van de Profeet Mohammed v.z.m.h. die bewaard en tentoongesteld worden in musea zoals het Topkapi-museum in Istanbul, Turkije waar nog meer historische voorwerpen bewaard en tentoongesteld worden van metgezellen van de Profeet v.z.m.h. Alleen dit al is voldoende om de historiciteit van de Profeet aan de te tonen.

– het leven van de Profeet Mohammed is nauwkeurig gedocumenteerd en in veel gevallen op een dusdanige wijze dat hierover geen enkele twijfel bestaat, sterker nog: de mogelijkheid dat dit niet waar is is vrijwel uitgesloten door een keten van overleveraars van overleveringen over het leven van de Profeet Mohammed. De hadithwetenschappen en hun geleerden getuigen hiervan. Het bewijs wordt gewaarborgd door de isnad die tot in het heden doorgetrokken kan worden.

– de stelling dat waar in de Koran gesproken wordt over Mohammed het eigenlijk zou gaan over Jesus Christus is gebaseerd op drijfzand als men dit bekijkt vanuit een niet-islamitische bril maar ook vanuit een islamitische bril. Er is veel meer bewijs voor het bestaan van de historische Mohammed dan voor Jezus Christus, bovendien wordt door niet-moslims vaak getwijfeld aan het bestaan van de historische Jezus Christus.

– zie een artikel van prof. van Koningsveld, een niet-moslim, een absolute autoriteit in Nederland op het gebied van islamstudies, in zijn afscheidsrede:  http://www.refdag.nl/artikel/1399929/Mohammed+heeft+wel+degelijk+bestaan.html

– zelfs Hans Jansen, de islamvijandige Arabist spreekt over de historische Mohammed in zijn tweedelige boekenreeks met dezelfde titel: http://www.arabistjansen.nl/

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Boek “De omstreden bronnen van de islam”

  1. Maliki_Muqalid

    Ik vind niet dat men moet ingaan op dit soort aantijgingen tegen de islam. De bron van waar uit dit soort aantijgingen komt is al dramatisch en misdadig en zij doen het niet met waarheidsvinding maar puur om twijfel te verspreiden in de harten van de zwakzinnigen.

    De perfecte koran, het letterlijke woord van Allah is op zich een bewijs tegen hen, het is een offensief tegen hen wankelende kritiek en dat weten zij, alleen proberen ze het misschien dat zij wat slachtoffers maken, maar deze slachtoffers zullen niet de gelovige zijn maar eerder de huichelaars en mensen die de islam niet kennen en ook niet willen kennen.

    Allah weet het beste.

    Maliki_Muqalid

  2. haruni

    Wa aleykum salam wa rahmatullah beste Maliki_Muqalid,

    Barakallahu fik voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt maar ben het niet helemaal met je eens. Juist als moslims zouden we deze aantijgingen met argumenten moeten kunnen weerleggen, door onze kop in het zand te steken kunnen we nooit de waarheid en de schoonheid van de islam aan andere mensen, lees: niet-moslims, laten zien. We zouden daarnaast zelf meer aan waarheidsvinding moeten doen em kritisch naar ons eigen verleden moeten kijken. Ik kan niet oordelen over de bedoelingen van de auteurs omdat ik niet in hun harten kan kijken, dat kan alleen Allah. Moge Allah hen leiden naar de waarheid.

    Ma’assalama,

    Haruni

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s